Skip to main content

Yakibuta Ramen

Het is alweer even geleden dat ik een post heb geplaatst, foei! Maar weinig tijd zorgt voor simpele niet zo blogwaardige maaltjes en een aantal weken vakantie helpt ook niet mee. Maar goed, vandaag een recept waarmee je hoge ogen scoort. Yakibuta is een varkens roast met een heerlijke marinade. Eigelijk heel simpel, het kost alleen wat tijd. Ik heb ervoor gekozen om het te serveren met Ramen (nou ja, ik kwam yakibuta tegen toen ik toppings voor Ramen zocht), het recept van de Ramen vind je hier. Ik kan het niet laten om de noedelsoep aan te kleden met allerlei lekkers, maar deze was wel favoriet onder de eters, zeker bij Noora.
Voor het vlees kun je verschillende soorten gebruiken. Mijn slager had een prachtig stuk buikspek, al is een schouderstuk ook goed. Dat is wat minder vet maar ook minder smaakvol. Door de lange garing smelt een hoop van het vet toch weg en dat zorgt weer voor ontzettend mals vlees. Een ander puntje is het zwoerd. Ik heb het eraan laten zitten waardoor het vlees een prachtig rood velletje kreeg. Haal je het eraf wordt het vlees droger maar makkelijker eetbaar. Bij de volwassenen waren de meningen 50/50 verdeeld. Persoonlijk vind ik een krokant zwoerdje erg lekker maar er zijn mensen die het te taai vinden.
Uiteraard is dit soort vlees ook heerlijk bij rijst met de ingekookte marinade erbij en vers gebakken groente!
zo was het helemaal af!
Voor 4/5 personen heb je nodig:

  • 700g buikspek
  • 120mg sojasaus (minder zoute van Kikkoman)
  • 60ml sake
  • 100g suiker
  • 5 dikke plakjes gemberwortel
  • 1 dikke teen knoflook, geplet
  • katoenen binddraad, plastic zak
Begin met het inbinden van het vlees. Zorg dat je om de 1.5 cm een draad hebt lopen en dan nog eenmaal overdwars. Dit zorgt ervoor dat het vlees tijdens het braden zijn vorm behoudt. 
Doe alle ingrediënten voor de marinade in een plastic zak en voeg het vlees toe. Ik heb het 7 uur laten marineren, een nacht en een dag is nog beter :). Zorg dat je het goed luchtdicht inpakt zodat het vlees volledig met marinade is bedekt. 
Verwarm de oven voor op 175 graden. Leg het vlees samen met de marinade in een braadslee en bak voor 1.5 uur terwijl je het elke 15 minuten arroseert (bedruipt met de marinade). Hiermee geef je het superveel smaak. 
Wanneer het gaar is haal je het uit de oven, laat het 30 minuten rusten (ik heb het de dag van tevoren gemaakt dus bij mij ging het de koelkast in). Verwijder het touw en snijd in 3-5mm dunne plakken. Wil je het weer even opwarmen leg de plakjes dan op wat aluminium in de oven (op 100 graden). Leg op je ramen of bij je rijst en smakelijk!

even spieken en voorproeven met Noora


De marinade heb ik af laten koelen in de koelkast, het vet eraf geschept en de stukken gember verwijderd. Daarna heb ik het tot de helft ingekookt, dan heb je een heerlijk zout-zoete dipsaus!

Comments

Popular posts from this blog

Mosselvocht

Wat vind ik dat een lekker woord. Haha, maar wel een zeer veelzijdig product! Gisteren hebben we mosselen gegeten op de klassieke manier, gekookt in wijn met prei, bleekselderij, sjalotten, wortel en knoflook. Daar hou je een geweldige bouillon aan over waar je een heerlijke saus van kunt maken voor over een visje. Mosselen hadden we niet meer, die waren helemaal op gegaan maar een bakje zeevruchten erbij is ook heel lekker. Wat aardappels, salade en een scholfilet erbij en we hebben een heerlijk maaltje. Voor de 2 kilo mosselen neem je 3 stengels bleekselderij in reepjes, 2 sjalotten in halve ringen, 1/2 winterpeen in blokjes, 2 gesnipperde tenen knoflook , een handje gehakte peterselie en een paar flinke malen uit de pepermolen . Ik wissel de mosselen altijd in lagen af met de groente, dan zit overal iets. Overgiet het geheel met 1 glas droge witte wijn en 1 glas water en breng aan de kook. Laat de mosselen 6-8 minuten koken en schud ze tussentijds een paar keer om zodat alle

Pasta met groene groentes

Voor een lekkere maaltijdsalade is het niet nodig om grote hoeveelheden pasta te koken. Wanneer je een stevige pasta als orecchiette gebruikt geeft dat voldoende vulling. Ik had nog een restje staan van 110 gram, aangevuld met groentes had ik voldoende voor ons drietjes en nog een bakje voor de lunch. Een goede aanvulling zijn bonen of kikkererwten. Ik had ditmaal gedroogde split-kikkererwten, gewoon van Lassie. Deze hoef je niet voor te weken, zijn in een kwartiertje gaar en smaken zoveel lekkerder als die uit pot! Zo kom je meteen aan de benodigde vitamines en eiwitten, aangezien de salade vegetarisch is. Noora was vooral dol op de asperges, tuinbonen en sugarsnaps. Heel fijn dat ze zo van de groentes houdt :). De tuinbonen hoefde ik ditmaal niet dubbel te doppen, ze waren zo ongelooflijk vers dat het velletje zelfs na het koken strak bleef staan, superlekker! Je hebt nodig: 110g stevige pasta 50g sugarsnaps, 4min geblancheerd de bonen van 1 kilo tuinbonen, 2min geblancheerd

Spruitjes!

Noora had blijkbaar een ongelooflijke zin in spruiten, ik mocht ze echt niet laten liggen in de supermarkt! Toevallig had ik een mooi recept ermee gezien in het nieuwste boek van Jamie Oliver, '5 ingrediënten' . Een leuk boek met eenvoudige maar toch heel smakelijke recepten. De spruitjes worden in dit recept eerst op de snijkant een aantal minuten geschroeid, wat ervoor zorgt dat ze lekker hartig smaken. In combinatie met zachte Hüttekase en zoete granaatappel pitjes echt een verassing! Een kleine aanpassing heb ik wel gemaakt; Jamie gebruikt in zijn recept een hele granaatappel welke hij half uitperst en half de pitten heel laat. Ik heb in plaats van het sap granaatappelmelasse gebruikt en een bakje granaatappel pitjes van de supermarkt. De dressing wordt met de melasse wat intenser en je hoeft geen pitjes te pulken :). Erg makkelijk en zo ben je in een kwartiertje klaar! Voor 3 personen heb je nodig: 500g spruiten, schoongemaakt en gehalveerd 2 tenen knoflook, in dunne