Skip to main content

Olé! Paella...

Dingen weggooien vind ik zonde. Zeker dingen die heel veel smaak hebben. Gisteren hadden we de mosselen gegeten, die ik in een heerlijke mix van groentes en wijn had gekookt. Deze heb ik bewaard en daar een bouillon van getrokken met extra ui en bleekselderij. Dit houdt in dat ik 'm gisteren tijdens de afwas en nog een uurtje erna op het kleinste pitje heb laten trekken. Daarna heb ik 'm gezeefd om de restjes zand eruit te halen (en de groentes) en heb ik de pan op het fornuis laten staan tot vanmiddag, toen ik met het koken begon. Het is wonderlijk, ik had maar 250ml wijn gebruikt maar ik had bijna een liter bouillon! de rest is uit de groentes gekookt en uiteraard het zeewater uit de mosselen. Dit is wel zo intens van smaak! En dan komt er ook nog saffraan doorheen...

Lekker roseetje en biertje erbij...


Voor 2.5 persoon heb je nodig:

  • 750ml bouillon (getrokken van mosselen, garnalenkoppen of anders een blokje :))
  • 165g rondkorrelige rijst (Arborio is een risottorijst die ook goed is voor paella)
  • 1 rode paprika
  • 1 grote trostomaat
  • 200g erwtjes
  • 1 ui
  • 2 tenen knoflook
  • 200g tilapia, panga of kabeljauw
  • 150g grote rauwe garnalen
  • 3 coquilles (optioneel)
  • gerookt paprikapoeder (flinke snuf)
  • 1 kokertje saffraan
  • zout en peper naar smaak
  • 2 el olijfolie
Breng de bouillon aan de kook met de saffraan, zodat deze goed z'n kleur en smaak af kan geven. Begin met het snijden van de groentes. Snij een paar hele plakjes van de paprika en tomaat, snij de rest in blokjes. Snij de knof in plakjes en de ui in dunne halve maantjes. Haal de erwten uit de vriezer. Laat een grote braadpan op de grootste pit op halfhoog vuur warm worden.  Fruit in de hete olie de ui, blokjes tomaat, paprika en knof zacht, zoet en licht gekleurd. Dit duurt ongeveer 10 minuten, haast je niet hiermee! Snij ondertussen de witvis in grove stukken. Voeg de rijst, gerookt paprikapoeder en wat peper toe en schep om zodat alle korrels mooi gekleurd zijn van de olie met paprikapoeder. Voeg de witvis toe en de bouillon. Leg de in plakjes gesneden groente er bovenop, wacht tot het geheel goed kookt en zet het vuur laag. Proef of er nog zout overheen moet (in mijn geval niet, de bouillon was zout genoeg) en laat dit 15 minuten onafgedekt pruttelen. Als het goed is zit er dan nog wat vocht op de bodem. Leg de garnalen en coquilles op de rijst en dek het geheel af met aluminiumfolie. Laat dit ongeveer 10 minuten zo staan, dan is de laatste bouillon ingetrokken, is de vis gaar en is ie klaar om opgegeten te worden!


Noora vond voornamelijk de erwten en coquille lekker, maar dat verbaasde me niet :)

Comments

Popular posts from this blog

Mosselvocht

Wat vind ik dat een lekker woord. Haha, maar wel een zeer veelzijdig product! Gisteren hebben we mosselen gegeten op de klassieke manier, gekookt in wijn met prei, bleekselderij, sjalotten, wortel en knoflook. Daar hou je een geweldige bouillon aan over waar je een heerlijke saus van kunt maken voor over een visje. Mosselen hadden we niet meer, die waren helemaal op gegaan maar een bakje zeevruchten erbij is ook heel lekker. Wat aardappels, salade en een scholfilet erbij en we hebben een heerlijk maaltje. Voor de 2 kilo mosselen neem je 3 stengels bleekselderij in reepjes, 2 sjalotten in halve ringen, 1/2 winterpeen in blokjes, 2 gesnipperde tenen knoflook , een handje gehakte peterselie en een paar flinke malen uit de pepermolen . Ik wissel de mosselen altijd in lagen af met de groente, dan zit overal iets. Overgiet het geheel met 1 glas droge witte wijn en 1 glas water en breng aan de kook. Laat de mosselen 6-8 minuten koken en schud ze tussentijds een paar keer om zodat alle

Pasta met groene groentes

Voor een lekkere maaltijdsalade is het niet nodig om grote hoeveelheden pasta te koken. Wanneer je een stevige pasta als orecchiette gebruikt geeft dat voldoende vulling. Ik had nog een restje staan van 110 gram, aangevuld met groentes had ik voldoende voor ons drietjes en nog een bakje voor de lunch. Een goede aanvulling zijn bonen of kikkererwten. Ik had ditmaal gedroogde split-kikkererwten, gewoon van Lassie. Deze hoef je niet voor te weken, zijn in een kwartiertje gaar en smaken zoveel lekkerder als die uit pot! Zo kom je meteen aan de benodigde vitamines en eiwitten, aangezien de salade vegetarisch is. Noora was vooral dol op de asperges, tuinbonen en sugarsnaps. Heel fijn dat ze zo van de groentes houdt :). De tuinbonen hoefde ik ditmaal niet dubbel te doppen, ze waren zo ongelooflijk vers dat het velletje zelfs na het koken strak bleef staan, superlekker! Je hebt nodig: 110g stevige pasta 50g sugarsnaps, 4min geblancheerd de bonen van 1 kilo tuinbonen, 2min geblancheerd

Spruitjes!

Noora had blijkbaar een ongelooflijke zin in spruiten, ik mocht ze echt niet laten liggen in de supermarkt! Toevallig had ik een mooi recept ermee gezien in het nieuwste boek van Jamie Oliver, '5 ingrediënten' . Een leuk boek met eenvoudige maar toch heel smakelijke recepten. De spruitjes worden in dit recept eerst op de snijkant een aantal minuten geschroeid, wat ervoor zorgt dat ze lekker hartig smaken. In combinatie met zachte Hüttekase en zoete granaatappel pitjes echt een verassing! Een kleine aanpassing heb ik wel gemaakt; Jamie gebruikt in zijn recept een hele granaatappel welke hij half uitperst en half de pitten heel laat. Ik heb in plaats van het sap granaatappelmelasse gebruikt en een bakje granaatappel pitjes van de supermarkt. De dressing wordt met de melasse wat intenser en je hoeft geen pitjes te pulken :). Erg makkelijk en zo ben je in een kwartiertje klaar! Voor 3 personen heb je nodig: 500g spruiten, schoongemaakt en gehalveerd 2 tenen knoflook, in dunne