Skip to main content

Ramen 2.0

Eenmaal per week vind ik het eigenlijk wel erg leuk om mijn eigen soep te maken. Ramen is dan 1 van mijn grote favorieten; een kom vol met heerlijk krachtige bouillon, noedels, verse groentes, in mijn geval een beetje vlees, kruiden en garnalen. En vergeet het eitje niet, al was het maar voor de kleur.
De basis van de soep is krachtige bouillon gemaakt met een biologische runderschenkel en een hele hoop oerhollandse groentes. Waarschijnlijk ga ik hier qua authenticiteit totaal over de schreef, lekker is het wel! 



Hierboven een paar van de belangrijkste smaakmakers. In het zakje zit witte Miso, dat kun je kennen van de misosoep in het sushirestaurant. Het is een zout-zoutige pasta gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Hier gebruik ik het om het gerecht nog meer Umami mee te geven. Elke toko heeft het, anders is het te vervangen voor oestersaus. De rijstnoedels heb ik er bij gelegd omdat ze er zo mooi bij stonden :). Neem wel de tijd voor de soep, de bouillon heeft wel even nodig.

Bouillon:
  • 1 rood pepertje, fijngehakt
  • 1 grote ui, in halve ringen
  • 3 kleine winterpenen in plakjes
  • 3 stengels bleekselderij, in plakjes
  • flinke duim gember, in plakjes
  • 2 tenen knoflook, in plakjes
  • 1 biologische runderschenkel met wat extra vlees
  • 2el miso (of 2el oestersaus)
  • 1 kruidenbouillonblokje
  • 1el arachideolie
  • 2 liter heet water
Verhit de olie in een grote soeppan. Voeg alle groentes toe en schep regelmatig om tot de uien glazig beginnen te worden. Voeg knoflook, rode peper, gember, schenkel, vlees en miso toe en bak nog even door. Blus af met het hete water, doe het bouillonblokje erbij en laat op heel laag vuur 2.5 tot 3 uur pruttelen. Zet dan het vuur uit, laat de pan wat afkoelen en zet hem in de koelkast. Na een paar uur is de pan volledig afgekoeld en kun je het grootste deel van het gestolde vet van het oppervlak afscheppen. Dat maakt de soep een stuk gezonder!
Schep dan met de schuimspaan alle groentes en de schenkel uit de pan, vis de stukjes vlees eruit, deze mogen weer terug in de pan. Je zult zien dat het stuk schenkel vrijwel leeg gekookt is, dat is het grootste deel van het vet welke je er net af hebt gehaald.

Wanneer je wil gaan eten kun je de soep in een kwartier verder afmaken met deze ingrediënten:
  • 1 winterpeen in dunne plakjes (gebruik hiervoor een mandoline als je die hebt)
  • 2 stronkjes bleekselderij, in dunne plakjes
  • 1 puntpaprika, wederom in dunne plakjes
  • 200g spruitjes, schoon en in vieren gesneden
  • sojasaus, naar smaak (ik heb 1el toegevoegd)
  • 100g Thaise rijstnoedels
  • 2 bosuitjes, in dunne ringetjes
  • stukje gember, heel fijn juliënne gesneden
  • het groen van de bleekselderij, fijngehakt
  • handje fijngehakte koriander
  • gebakken garnalen (ik had er 5 pp)
  • 2 gekookte eieren (1/2pp)
  • wat gebakken uitjes (potje)
  • rode peper, in dunne ringetjes (naar smaak)
  • 1 vel sushinori, krokant gemaakt door deze te besmeren met sesamolie en dan voorzichtig door de gasvlam van het fornuis te halen (optioneel :), in driehoeken
Warm de bouillon op. Wanneer deze kookt voeg je de bleekselderij, wortel en spruitjes toe. Proef de bouillon en breng op smaak met de sojasaus. Voeg dan de paprika, gember en de rijstnoedels toe, zij moeten ongeveer 3-4 minuten koken. Serveer de noedels in een soepbord of kom en kleed het aan met het gekookte eitje, de gehakte kruiden, garnalen, bosui, rode peper en nori.
Smakelijk!


Weer heb ik een mooie hoeveelheid soep over om morgen mee te nemen voor de lunch. Bevalt me echt goed, wat minder brood eten tussen de middag! Noora vond wederom de bouillon het lekkerst, ze vindt het slurpen van een lepel ook erg leuk...

Comments

Popular posts from this blog

Mosselvocht

Wat vind ik dat een lekker woord. Haha, maar wel een zeer veelzijdig product! Gisteren hebben we mosselen gegeten op de klassieke manier, gekookt in wijn met prei, bleekselderij, sjalotten, wortel en knoflook. Daar hou je een geweldige bouillon aan over waar je een heerlijke saus van kunt maken voor over een visje. Mosselen hadden we niet meer, die waren helemaal op gegaan maar een bakje zeevruchten erbij is ook heel lekker. Wat aardappels, salade en een scholfilet erbij en we hebben een heerlijk maaltje. Voor de 2 kilo mosselen neem je 3 stengels bleekselderij in reepjes, 2 sjalotten in halve ringen, 1/2 winterpeen in blokjes, 2 gesnipperde tenen knoflook , een handje gehakte peterselie en een paar flinke malen uit de pepermolen . Ik wissel de mosselen altijd in lagen af met de groente, dan zit overal iets. Overgiet het geheel met 1 glas droge witte wijn en 1 glas water en breng aan de kook. Laat de mosselen 6-8 minuten koken en schud ze tussentijds een paar keer om zodat alle

Pasta met groene groentes

Voor een lekkere maaltijdsalade is het niet nodig om grote hoeveelheden pasta te koken. Wanneer je een stevige pasta als orecchiette gebruikt geeft dat voldoende vulling. Ik had nog een restje staan van 110 gram, aangevuld met groentes had ik voldoende voor ons drietjes en nog een bakje voor de lunch. Een goede aanvulling zijn bonen of kikkererwten. Ik had ditmaal gedroogde split-kikkererwten, gewoon van Lassie. Deze hoef je niet voor te weken, zijn in een kwartiertje gaar en smaken zoveel lekkerder als die uit pot! Zo kom je meteen aan de benodigde vitamines en eiwitten, aangezien de salade vegetarisch is. Noora was vooral dol op de asperges, tuinbonen en sugarsnaps. Heel fijn dat ze zo van de groentes houdt :). De tuinbonen hoefde ik ditmaal niet dubbel te doppen, ze waren zo ongelooflijk vers dat het velletje zelfs na het koken strak bleef staan, superlekker! Je hebt nodig: 110g stevige pasta 50g sugarsnaps, 4min geblancheerd de bonen van 1 kilo tuinbonen, 2min geblancheerd

Spruitjes!

Noora had blijkbaar een ongelooflijke zin in spruiten, ik mocht ze echt niet laten liggen in de supermarkt! Toevallig had ik een mooi recept ermee gezien in het nieuwste boek van Jamie Oliver, '5 ingrediënten' . Een leuk boek met eenvoudige maar toch heel smakelijke recepten. De spruitjes worden in dit recept eerst op de snijkant een aantal minuten geschroeid, wat ervoor zorgt dat ze lekker hartig smaken. In combinatie met zachte Hüttekase en zoete granaatappel pitjes echt een verassing! Een kleine aanpassing heb ik wel gemaakt; Jamie gebruikt in zijn recept een hele granaatappel welke hij half uitperst en half de pitten heel laat. Ik heb in plaats van het sap granaatappelmelasse gebruikt en een bakje granaatappel pitjes van de supermarkt. De dressing wordt met de melasse wat intenser en je hoeft geen pitjes te pulken :). Erg makkelijk en zo ben je in een kwartiertje klaar! Voor 3 personen heb je nodig: 500g spruiten, schoongemaakt en gehalveerd 2 tenen knoflook, in dunne